Vorig jaar bedachten we om maandelijks een blog te gaan schrijven, een zogenaamde brouw update waarin we delen over onze belevenissen. Dit hebben we welgeteld twee maanden volgehouden: september en oktober. We zijn nu een jaar verder. Er is eigenlijk veel gebeurd, maar daar zie je nog niet zoveel van. Dit heeft zo zijn redenen. In deze blog lees je over onze avonturen, zoals de start van een bedrijf, een nieuw pand en meer!

VOF Brouwerij de Stalen Piepe, baby!

Ja, je leest het goed. Eind vorig jaar hebben we besloten onze activiteiten onder te brengen in een bedrijf. Deze stap heeft eigenlijk twee redenen. Een reden is dat we toch wel behoorlijk wat vraag krijgen naar ons bier, maar we ons bier nooit kunnen verkopen. Zonde, want we brouwen niet alleen voor onszelf. We vinden het leuk om jullie ook te laten proeven en genieten van ons bier. Om bier te verkopen moet je namelijk accijns afdragen aan de overheid. Brouwen deden we in de garage van Bram. Hier liepen we toch tegen een alombekend probleem aan: ruimte.

Daarom zijn we november vorig jaar op zoek gegaan naar een nieuwe ruimte. Na op internet rondgekeken te hebben, liepen we tegen een mooie ruimte aan in De Krim (Overijssel, niet Oekraïne). Hier zijn we een paar keer wezen kijken waarna we hebben besloten om ons hier te vestigen.

Pand OKO

Het pand waar we de afgelopen maanden druk zijn geweest heet Pand OKO. Dit is een oude aardappelmeelfabriek met veel karakter en veel ruimte om onze brouwactiviteiten te ontplooien. Het pand is gebouwd in 1940 en wordt tegenwoordig door meerdere ondernemers gebruikt voor allerlei activiteiten. We hebben hier de mogelijkheid om onze brouwactiviteiten naar een hoger niveau te tillen en er is voldoende ruimte om door te groeien, hetgeen erg fijn is!

Accijns, regelgeving, beleid

De eerste stappen zijn dus gezet. We zijn een bedrijf én hebben een nieuwe brouwlocatie. Vervolgens zijn we vanaf het begin van het jaar bezig met onze beleidsplannen. Om bier ook daadwerkelijk te mogen verkopen, moet je natuurlijk aan iets meer regels voldoen dan als je het voor de hobby vanuit de garage doet. Dat betekent dat we beleidsplannen moesten hebben over allerhande zaken rondom brouwen: schoonmaken, toegang tot de brouwerij, voorraadadministratie, opslag en nog veel meer.

Hier zijn we flink mee aan de slag gegaan. Zo hebben we een volledig ERP-systeem ingericht waarmee we alle facetten van onze productie en opslag kunnen borgen. Op dit moment zitten we in de procedure om een Accijnsgoederenplaats vergund te krijgen. Al met al veel zaken waar we nog nooit over na hadden gedacht maar inmiddels keurig zijn afgetikt. Doen we gewoon zelf hoor, nieuwe uitdagingen houden we wel van.

Nieuwe vergistingstank

Bij een nieuwe locatie hoort natuurlijk ook een nieuwe vergistingstank. We hebben daarom een heuse SS Brewtech Jacketed Unitank gekocht. Na veel gedoe met eerdere gisttanks hopen we hiermee een fatsoenlijke tank gekocht te hebben. Deze tank gaat er voor zorgen dat onze bieren nog beter vergisten. Daarnaast hebben we nu ook de mogelijkheid om onder druk te vergisten.

Bij de gisttank hebben we nu ook een koelingssysteem gemaakt op basis van een waterbadkoeler. Op deze manier kunnen we de temperatuur regelen tijdens de vergisting van het bier.

Brouwsessie

Nu we hopelijk klaar zijn voor de toekomst hebben we ook alvast een brouwsessie ingepland! In november gaan we voor het eerst brouwen. We zien er erg naar uit om weer eens te brouwen en hopen op een geslaagd bier!